logo

מהפכת האינטרנט הביתי

עד לפני פחות משנתיים היו חבילות האינטרנט מורכבות במיוחד. היה עלינו להתנהל מול שתי חברות שונות אחת בשביל הספק והשנייה עבור התשתית כאשר הדבר יצר בלבול רב בקרב לקוחות שלא תמיד ידעו אל מי עליהם לפנות בעת תקלה, מה נמצא תחת תחום האחריות של מי ומה משפיע על הספק, ומה על התשתית. כיום עם הרפורמה בתחום האינטרנט הרי שהחיים שלנו הפכו להיות הרבה יותר פשוטים, כאשר רפורמת הפס הרחב קבעה כי ספקי האינטרנט יתחילו למכור חבילות משולבות שכוללות גם את הספק וגם את התשתית. כך שהלקוח אמור להתנהל אך ורק מול חברה אחת מבלי הצורך לפצל את החבילה על כל המורכבות הכרוכה בכך.


המשמעות של הרפורמה עבור הלקוח היא בעצם במילים פשוטות יותר, שכאשר לקוח חדש יצטרף לאחת מהתכניות החדשות של ספק המשולב יחד עם תשתית באמצעות אחת מהספקיות המציעות אותן יוכל הדבר להיעשות באופן אוטומטי וכך מתאפשר בעצם המעבר המהיר מחברה לחברה.


מה זה עשה לבזק?

לפני כשנתיים בשנת 2015 יצאה לדרך רפורמת הפס הרחב. משרד התקשורת היה זה שאישר את התעריפים החדשים אשר בהם תהיה חברת בזק מחויבת למכור את השימוש בתשתיות האינטרנט שלה וגם בשירותי הטלפוניה שלה לחברות התקשורת המתחרות. הרפורמה הזו היא זו שאפשרה עבור הלקוחות לרכוש שירותי אינטרנט שכבר כוללים גם את התשתית וגם את הספק, כאשר כל ההתנהלות של הלקוח הן מהבחינה הכספית (של התשלום על השירות,) והן מבחינת השירות כמו תמיכה טכנית או שירות לקוחות נעשים שניהם רק מול אותה חברה אחת בלבד.


רפורמת השוק הסיטונאי מאפשר לכל החברות להתפתח

החברות בזק והוט הן שתי החברות היחידות בתחום של תשתיות התקשורת הנייחת. כדי שחברות נוספות תוכלנה אף הן למכור חבילות אינטרנט התאפשר להם באמצעות החוק לרכוש את תשתית האינטרנט מחברת בזק או מחברת הוט במחיר סיטונאי. עובדה זו גרמה למספר השלכות מרחיקות לכת שטובות מאוד עבור הלקוח.

  • בגלל שכל חברה יכולה היום לרכוש את תשתיות האינטרנט מחברת בזק או מחברת הוט הרי שהדבר אפשר את התחרות בשוק התקשורת הביתית וזו גרמה להוזלה משמעותית במחירים של שלושים אחוזים ארבעים אחוזים ואפילו יותר, מהמחיר אותו משלם הציבור על שירותי האינטרנט.
  • משמעות נוספת יש לרפורמת השוק הסיטונאי וזה כניסה של מתחרים חדשים לשוק כאשר אלו יכולות למכור חבילות שירותים מלאות שכוללות אינטרנט, שירות של טלפון קווי ושל טלפון נייד וטלוויזיה רב ערוצית וכך מוצא את עצמו הלקוח יוצא בזול מהסיפור כשאינו צריך לשלם את התשלום הקמעונאי כפול.

המחירים החדשים

קיים מבנה תעריפים חדש אשר הוא מאפשר לכל חברות התקשורת לרכוש את התשתיות של האינטרנט ושל הטלפון במחיר סיטונאי כאשר התחרות בשוק שנוצרת בעקבות זה היא בגלל המרווח שקיים בין המחיר הסיטונאי לבין המחיר הקמעונאי שמציעות כלל החברות לציבור הרחב.


רווח נוסף אותו אנחנו מרוויחים בעקבות המחירים החדשים, זה שאלו מעודדים את המשך ההשקעה בתשתיות מצד חברת בזק והדבר אף מהווה תמריץ למיזם הסיבים האופטיים של חברת IBC שאחראים על פריסת חלק מהתשתיות.


בקיצור רפורמת השוק הסיטונאי, מעודדת את התחרות בין ענפי התקשורת השונים והיא פועלת להוזיל את המחיר שהצרכן שילם או משלם.


התחרות בין החברות המשחקות בשוק 

מיד לאחר שמהפכת האינטרנט יצאה לדרך היו ראשונות להזדרז חברת 018 אקספון וגם חברת 012 סמייל, והם הכריזו על עלות כוללת לחיבור מהיר של 100W שכוללת גם את התשתית וגם את הספק, כאשר כל החבילה הוצעה במחיר של 100 ₪. לשם השוואה, בזק מכרה באותו זמן את התשתית עם אותה המהירות של 100 W במחיר של מאה ועשרה שקלים ובתוספת של ספק שעולה אף הוא 30 או ארבעים שקלים בחודש הרי שיצא שחיבור על ידי הספקיות זהו חיבור שחסך סכום משמעותי של כ- 30 או 40 ₪ לכל חודש.


לקוחות שרצו לשלם פחות, יכלו לבחור בחבילות מהירות נמוכות יותר כמו אלו של 40W או של 15 W כאשר נתונים אלו משפיעים מאוד על המחיר הסופי.


כיום ישנם כל הזמן מבצעים על חבילות שונות הכוללות כבר את כל החבילה וכל מה שכרוך בה כאשר חשוב מאוד לעקוב גם אחר האותיות הקטנות ולבדוק האם המחירים הללו הניתנים במסגרת המבצעים השונים אכן משתלמים לאורך זמן. רוב החבילות הן בדרך כלל בתוקף למשך שנה אחת בלבד כאשר יש לעקוב אחר הדבר וכאשר החבילה מסתיימת, פשוט לרכוש חבילה חדשה.


ציוד קצה

חשוב לזכור שאמנם באמצעות הספקיות אתם בעצם מקבלים את הכול אך עדיין לא הזכרנו את המודם, אותו אנחנו חייבים כדי אפשר את החיבור לאינטרנט. כאן קיימים הבדלם גדולים בין החברות השונות כאשר בזק נוהגת להשאיל את המודם שלה ללקוח וברגע שמתנתקים מבזק ועוברים לאחת מהספקיות יש להחזיר לבזק את המודם. הספקיות הקטנות מציעות בדרך כלל לרכוש לבד את המודם בחנויות פרטיות ויש את אלו המשכירות אות בסכום קבוע של עשרה שקלים לחודש וחשוב  לדעת גם את זה כאשר שוקלים להעביר את כל חבילת האינטרנט לספקית אחרת.
אין ספק שבסופו של דבר המרוויח העיקרי מכל זה זהו רק הלקוח שמוצא את עצמו נרווח מכל הכיוונים.